18 syytä olla hankkimatta ajokorttia

1.Maksaa. Rutosti. Ajokortti? 800-2000€ Auto? 10 000-200 000€ Bensa?  parin ka:n mukaan 1800€  vuodessa Vakuutus? n. 500€/vuosi Verot? n 600€/vuosi Renkaat? 400 Huolto? 400 Korjaukset? 300 Katsastus? 70. Koko kakku muutaman kymmenen tonnin alkusatsauksen jälkeen keskimäärin 6000€ vuodessa (t. op media). Kaivakaa kuvetta möhömahat!

((Vertailukohteena sain pyörän tädiltä eli parin viime vuoden kokonaiskustannukset 20€. Toki ilman numerolukkoakin olisi pärjännyt))

2.  Ajokortin hankkiminen on vuosisadan työmaa. Tähän en lähde luettelemaan mitä kaikkea pitää opetella ja käydä ja läpäistä ennen kuin kortin lompakkoonsa saa koska olen koko prosessista autuaan tietämätön. Joka tapauksessa siihen yleensä varataan puolisen vuotta sopivasti yo-tykityksen aikoihin kun muutenkin ollaan niin hirveästi tekemistä vailla, monta osaa ja monta koetta ja ylipäätään niin paljon kalliin ajan ja energian tuhlausta että hengästyttää ajatellakin.

3. … ja voi jo lähivuosikymmeninä käydä tarpeettomaksi. On ennustettu, että autot ajavat yleisen liikenneturvallisuuden nimissä (ks. kohta 16) itseään jo muutaman vuosikymmenen päästä. Jos joku ekoilija legitimoi ajokortin hankkimisen ajatuksensa sillä perusteella, että pian autot kulkevat täysin päästöittä, tietäköön, että ne kulkevat vähintään yhtä nopeasti ilman ekoilijoitakin.

4. Autoilu on hitaampaa (eikä meno edes nopeudu). Olen vetänyt pari kertaa pyörällä nopeuskisan autoa vastaan reitillä, jossa auto kulkee moottoritietä ja pyörä sellaiset mäet, että sain pari kertaa harjoitella ennen kuin pääsin ylös. (välillä Kaitalahti-Roihuvuori jos joku epäilee tämänlaisen reitin olemassaoloa). Ja olin nopeampi. Pyöräilyssä on vielä se hauska puoli, että matkanteko nopeutuu jatkuvasti. Autoilija kulkee kaupungissa neljääkymppiä tästä hamaan ikuisuuteen mutta pyöräilijä voi aina painaa vähän kovempaa. Toki vähemmän extremet joutuvat talviaikaan vaihtamaan hieman hitaampiin julkisiin, mutta sekin tuntuu ihan kivalta myöhäissyksyn kaatosateiden jälkeen.

5. Autoilu tuhoaa kaupunkikulttuurin, Asia on aika selvä kun hetken pohtii viihtyisikö paremmin autoilun vai autottomuuden tyyssijassa, Yhdysvaltojen keskiosien kaupungeissa tai esimerkiksi Amsterdamissa. Kun paikasta toiseen pääsee nopeammin, kaupungit leviävät, alueet eriytyvät (ks. 9), Prismat tappavat kauppahallit ja Matkukset ja Zeppelinit torit ja kyläkaupat. Mitä enemmän aikaa ihmiset viettävät peltikopperoissaan, sitä vähemmälle jäävät satunnaiset kadulla kohtaamiset ja kauemmas historiaan ajat, jolloin yritysten takana oli ihmisiä, jotka saattoi tuntea.

6. … nivelet Ajamisessa yhdistyy kaikki pahin, mitä nivelilleen voi tehdä. Pitkä paikallaan pysyminen yhdistettynä lysähtäneeseen istuma-astentoon ja pieneen tärinään päivittäin vuosien ajan on takuuvarma tapa hankkia itselleen krooninen selkä- polvi- tai mikä tahansa kipu ennen keski-ikää. Eihän näitä asioita ole tapana ajatella ennen kuin ongelmat iskevät ja aletaan katua aiempia valintoja ja sitä, että valitsemalla hieman epämukavampi arki kaiken olisi voinut välttää, mutta mitäs jos meistä tulisikin kivuton sukupolvi? (Tosin siitä, onko sateessa pyöräily tai kävely vai krooninen kipu epämukavampaa voidaan olla montaa mieltä).

7. … ja laiskistaa. Kun jonkun matkan on kertaalleen mennyt autolla nopeasti ja mukavasti, tuskin miellyttää hypätä hitaampaan bussiin, ottaa jalat alleen tai antautua sään armoille pyörällä. Eliminoin itseltäni pakon valita helpon mutta pidemmän päälle vahingollisen ja oikean mutta epämukavan välillä olemalla antamatta itselleni vaihtoehtoja.

8. Päästöt. Koska jokainen tietää mitä pakoputkesta pössyteltävä hiilidioksidi saa aikaan (joka muuten aiheuttaa 16% Suomen päästöistä), keskityn muunlaisiin hippusiin, jotka autot saavat liikkeelle ja joista on vähintään yhtä paljon harmia. Ensinnäkin jokakeväisistä katupölypilvistä saa kiittää pääosin autoja; ne ovat kaikkein tehokkaimpia pölyn nostajia kadun pinnasta ilmaan. Pölyn määrään vaikuttaa myös se, kuinka suuri osuus maa-alasta on peitetty asvaltilla, ja voi vain miettiä kuinka suuri kenttä saataisiin jos kaikki autotiet ja parkkipaikat laitettaisiin yhteen nippuun ja mitkä olisivat seuraukset ilmanlaadun kannalta, jos kaikki poistettaisiin. (Koko ilmiöstä tietämättömille tiedoksi että THL:n mukaan katupölyn lukuun voidaan Suomessa laskea noin 1800 ennenaikaista kuolemaa vuosittain. Eniten haittoja kärsivät luonnollisesti ne, jotka viettävät eniten aikaa ulkoilmassa eli ne, jotka tekevät parhaansa ongelman pienentämiseksi.)

Autojen päästelemiin pirulaisiin lukeutuvat myös mikromuovit, joita irtoaa renkaista tien pintaan. Sieltä ne kulkeutuvat sadevesien mukana vesistöihin, ja sieltä kertyvät mm. peltojen ja kalojen kautta ruokapöytään. Ympäri käydään yhteen tullaan ja tämänkin osalta saamme olla koekaniineja siinä, miten ihmiskeho kestää nykymaailmaa: kuinka paljon muovihippusia kehoon voi kertyä ennen kuin alkaa tuntua.

9. Road rage. Jo se, että tälle ilmiölle on oma sana kertoo, että liikenteessä joutuu kohtaamaan tarpeetonta vihaa ja haistattelua. Koska olen onneton laiskimus en jaksa etsiä mitään todistemateriaalia mutta muistan kuulleeni tutkimuksista joiden mukaan stressitaso on autolla liikkuessa huomattavasti muita liikkumismuotoja korkeampi. Käyhän tämä tosin arkijärkeenkin: kuinka monen kävelijän tai pyöräilijän olet nähnyt tiuskivan toisilleen? Stressitason ero voi olla pieni, mutta jälleen vuosien ja vuosikymmenten kuluessa vaikutukset alkavat näkyä.

10. Pitkät ajomatkat. Henkilökohtaisesti en tiedä mitään kamalampaa kuin kesäisen hellepäivän joka on vietettävä auton penkissä jalkojen vähittäistä verenkierron hiipumista tunnustellen. Minä sentään olen saanut olla matkustajana, puuhailla samalla kaikenlaista, ja varmasti ihan uusille kamaluusleveleille päästäisiin jos koko ajan joutuisi tapittamaan loputonta asvalttia. Kuka hullu tuohon enää ryhtyy kun vaihtoehtona on junat ja bussit, joissa ilmatilaa on kymmenkertaisesti, koska vain voi nousta vaikka vessaan ja lippukin tuskin on bensarahoja kalliimpi? Sitä paitsi pikkupaikkakunnilla junaillessa ja busseillessa pääsee sellaiseen reppureissailun fiilikseen, jota autoilija ei ikinä koe.

11. Ruuhkat. Keskivertosuomalaisista ei löytynyt hauskaa tilastotietoa mutta keskiverojenkki viettää työurastaan kuukaudesta puoleen vuoteen ruuhkissa istuen. Älytön tapa tuhlata aikaa kun miettii paljonko ihmisiä samoille tieleveyksille mahtuisi liikkumaan, jos yksi veisi auton sijasta pyörän tai itsensä verran tilaa.

12. Valo- ja äänisaaste. Viimeksi mainittu aiheuttaa jälleen matalan stressitason ja maaseudun rauha -käsitteen olemassaolon. Eikö maalta haeta juuri hiljaisuutta, pakoa jatkuvasta renkaiden suhinasta? Valosaaste taas on merkittävimpiä eläinlajien sukupuuttoon viejiä ja jokainen, joka on joskus nähnyt lentokoneesta öisen kaupungin tietää, miten suuri osa valosaasteesta on autoteiden valaistuksen ansiota. Toki keinovalolla on oma haittansa ihmisiinkin; unenlaatu kärsii, yötyö keinovalossa on luokiteltu mahdolliseksi karsinogeeniksi ja maailman valaistuimmilla alueilla Arabian niemimaalla ihmisten pimeänäkö ei pääse kehittymään lainkaan.

13. Statuskisa. Onhan se nyt ihan naurettavaa että ihmiset maksavat itsensä kipeäksi vain saadakseen purtsinsa perään tietyn muotoisen metallipylpyrän josta ohikulkijat sitten huomaavat kuinka kultainen lusikka suussa on syntynyt tai kuinka paljon on päätynyt paahtamaan turhaa työtä pylpyrän kustantaakseen. Toki samalla maksetaan myös ihanan ylellisistä luksusnahkapenkeistä jotka eivät hellepäivinä ime hien pisaraakaan vaan luksusautoilija pääsee muiden kateellisten katseiden lomassa nauttimaan ihanasta omilla eritteillä toimivasta liukumäestä.

14. Alueiden segregaatio. Faktaa on, että autoilla pääsee paikasta toiseen nopeammin jolloin alueiden eriytyminen helpottuu ja seuraksena on tarkkaan aidattujen ökytalojen täyttämiä suurlähetystökaupunginosia ja laitakaupunkien vuokra-asuntokekittymiä. Koska seura tekee kaltaisekseen, paremmin ja huonommin menestyneiden ihmisten eristäminen omille alueilleen lisää erkaantumista entisestään. Kaikki häviävät; tutkimus tutkimuksen jälkeen on todistettu, että yhteiskunta on sitä onnellisempi mitä pienemmät elintasoerot ovat. Tämä käy järkeenkin: onhan juuri yhteys muihin ihmisiin tärkein onnellisuuden lähde, ja mitä vähemmän meillä on yhteistä, sitä vähemmän on yhteyttä.

15. Parkkipaikkojen etsiminen. Sitä kun ehtii tottua siihen, että kun pääsee perille voi vain tulla ovelle ja mennä sisään on aika ikävää joskus autolla liikkuessa huomata, ettei asia yhtäkkiä olekaan niin yksinkertainen. Siinä kun etsitään paikkaa, ahtaudutaan johonkin rakoon ja kävellään autolta minne oltiinkaan menossa ei auta kuin miettiä, miten pitkälle olisi kävellyt, saati pyöräillyt, siinä ajassa, joka koko rumbaan kului.

16. Liikenneonnettomuudet. Ja kuolemat. Viime vuonna autot tappoivat 235 ihmistä ja aiheuttivat 6 000 loukkaantumista ja tapausta juhlistettiin hyvillä uutisilla ympäri maan; luvut eivät ole koskaan olleet näin pieniä.

17. Öljy. Jokainen, joka on ikinä kuullut tai lukenut mitään maailmasta ymmärtää että öljyn ympärillä pelataan likaista peliä. Sen vuoksi käydään sotia, sitä kaadetaan jatkuvasti mereen (tankkien huuhtelussa) tappamaan lintuja ja kaloja ja se mahdollistaa päiväntasaajan Guinean kaltaisten diktatuurien olemassaolon. Näitä ongelmia ei autoilematta poisteta, mutta mitä vähemmän öljyä kulutetaan, sitä vähemmän sen tuotannolla on merkitystä maailmassa.

18. Ne nyt vaan on ärsyttäviä.  Kyllä ei ole kiva podcasteja yrittää kuunnella koiraa ulkoiluttaessa kun ohi hurahtaa auto toisensa perään niin että joka toinen sana jää kuulematta. Parhaassa tapauksessa pölläyttää samalla pölypilvenkin ilmaan jota saa kakoa ulos itsestään seuraavan vartin.

Tasapuolisuuden nimissä annan hieman tilaa myös kaikille kuulemilleni vasta-argumenteille. Onneksi tilaa todella tarvitaan vähän.

”Onhan se ihan hyvä taito.”

”Jos vaikka tulee sellainen tilanne että joku on kuolemassa ja ainoa tapa pelastaa se on ajaa se lähellä (sattumalta lukitsemattomana hengailevalla) autolla hoitoon.”

”Sillä voi saada töitä.”

”Infrastruktuuri ei kestä ilman autoilua.” (Rakas ystävä, yksikään tehdas ei räjähdä jos et ilmoittaudu autokouluun)

Sitä paitsi, pannaan kestämään! Yhteiskunta on sellainen kuin sen asukkaat eli jos kukaan ei autoile kukaan ei autoile.

Sitä odotellessa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggers like this: